11 June 2011

6 PESANAN KEPADA WANITA YANG PERLU KITA AMALKAN UNTUK MENDAPAT KEJAYAAN HIDUP DIDUNIA DAN DIAKHIRAT

6 Pesanan Khusus Untuk Wanita

1. Jaga solat pada awal waktu. Kalau datang haid sekalipun jika tidak dapat solat, kena duduk atas tikar sembahyang supaya anak tidak lihat kita meninggal( kan ) solat. Bagi wanita sebaik-baik tempat solat adalah di rumah dan di bilik yang tetap. Ganjaran bagi mereka yang menjaga solatnya di awal waktu sangat besar. Dikatakan barangsiapa dapat menjaga solatnya dan bersedia mengambil wuduk sebelu azan di azankan Allah akan bangkitkan muka kita iakhirat kelak dengan muka bercahaya seperti matahari, dan sekiranya mengambil wuduk semasa azan diazankan mukanya akan bercahaya seperti bulan purnama dan berwuduk selepas azan diazankan maka mukanya akan bercahaya seperti bintang... MasyaAllah.Sembahyang juga merupakan anak kunci ke Syurga


2. Baca Al Quran setiap hari kerana Al Quran adalah Nur untuk kehidupan kita dan bekalan di akhirat. Al Quran juga adalah peneman di dalam kubur dan pemberi syafaat di akhirat kelak. Cubalah sedaya upaya untuk khatam 2 kali setahun . Jika tidak mampu lapangkanlah masa sekurang-kurangnya 1 juz sehari, jika tidak mampu juga bacalah sekurang-kurangnya 10 ayat. InsyaAllah...


3. Hidupkan Bacaan Hadis Nabi saw di rumah dengan keluarga. Baca lah hadith2 berkaitan fadhilat amal dan bermuzakarahlah. Dengan membaca hadith ini akan melembutkan hati kita mudah-mudahan akan memudahkan agama masuk dalam diri kita dan dapat kita mengamalkan dengan sempurna.Rumah2 yang diperdengarkan hadith akan bercahaya seperti bintang2 dan syaitan akan keluar dari rumah kita, malaikat pula akan masuk dan rumah kita akan jadi sumber hidayah untuk jiran -jiran di sekeliling kita.


4. Mendidik anak secara Islam mengikut sunnah Rasulullah.... Mengajar anak-anak dari kecil bermula dengan doa-doa mudah kerana doa adalah senjata kita sebagai orang mukmin. Ajarkan lah anak-anak kita doa2 mudah iaitu doa seharian Nabi saw saperti doa tidur, bangun tidur, makan dan sebagainya. Ceritakan juga kepada anak2 kita kisah-kisah Rasulullah. Didiklah anak-anakmu dengan tiga perkara - Cinta kepada nabi,Cinta kepada ahli keluarga dan bacalah Al -Quran.


5. Hidup sederhana dengan tidak membebankan suami. Setiap hari malaikat akan menghantar 500 jambangan bunga dari syurga untuk wanita yang hidup sederhana. Setiap titisan air masakan dan basuhan mereka akan menjadi zikir mohon keampunan kepada Allah swt atas wanita tersebut.Didikdan bimbinglah anak-anak kita juga dalam kesederhanaan. Hiduplah dalam sederahana jangan sampai hamba dunia. Belilah benda yang bermanafaat. Mereka yang hidup dalam kesederhanaan akan terselamatdari kesusahan dan kerisauan.

6. Galak dan doronglah suami untuk bermujahadah menegakkan Agama Allah. Menegakkan agama Allah ini bukan sahaja dengan peperangan pada zaman Rasululllah juga adalah melalui tutur kata, akhlak dan galakkan untuk mengamalkan cara hidup Islam.Seorang isteri yang menggalakkan suaminya untuk solat berjemaah di Masjid/Surau akan dapat pahala berjemaah suaminya termasuk solat dia sendiri.

No comments:

Post a Comment