20 July 2012

MENANGANI ANAK-ANAK TEGAR.....

MasyaAllah ….menggoda sungguh anak2 didik 6 J ni….sungguh menggoda….hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa besar godaan depa…..

Hingga kadang terlepas kata “ apa lah malang ibu bapa awak ni…Makanan apa yang awak makan, hingga satu apa yang di ajar tak melekat langsung kat kepala tuhhh…..”

Bila menuturkan ayat sedemikian rasa sebak dan sedih…. Mereka ni perlu didikan bukan jerit pekik atau maki hamun….Namun siapa sahaja bersama anak2 ini memang akan melayang kesabaran yang ada….Hingga kadang2 ku rasa aku pun dah jadi PSIKO seperti depa....

Wahai ibu, wahai bapa didik lah anak2 ini, tunjukkan mereka akhlak yang mulia, berilah mereka tauladan yang baik, bimbinglah mereka ke jalan agama….Sekurang2nya jika tidak pandai akademiknya, tapi baik agamanya….Tahu lah mereka ini bacaan sembahyang, doa2 masnun dan doa2 wajib yang diketahui seperti niat mandi wajib haid bagi wanita, niat mandi junub atau sebagainya…

Sedih sebenarnya kerana beberapa kali kesemptan yang ada ku bertanya pada mereka “ OK saya nak tau berapa orang yang solat subuh pagi tadi….” Hanya 5 ata 6 orang sahaja yang angkat tangan…..” MasyaAllah , kenapa jadi macam tu…kenapa ramai sangat yang tak sembahyang…patut lah ilmu yang diajar tak masuk ke otak , melampau sungguh awak ni…..”. “ Cikgu, emak dan ayah bangun lambat, emak ngan ayah pun tak sembahyang….”.

Terus terang ku katakan mereka ini memang lahir dari latarelakang yang pincang….pincang dari segi, kewangannya , persekitarannya, didikan agamanya….senang kata lemah segalanya….

Apa daya kita untuk membantu mereka ini….., kerana ada diantaranya yang tidak pernah berjumpa ayah setelah berumur 12 tahun, bapa lari balik ke Indonesia, ibu lari kerana berkahwin lain, anak yang tidak diketahui status kelahirannya, duduk di bawah jagaaan nenek sejak dari lahir dan macam2 masalah yang membuatkan kita berasa pilu….

No comments:

Post a Comment