27 September 2010

ADAB MAKAN





Hari ini duduk di kantin sewaktu murid-murid sedang rehat. Sebenarnya Ku ni jarang turun ke kantin.... Lebih sepuluh tahun Ku tidak makan di kantin waktu rehat persekolahan... entah tak tau mengapa.


Ku lebih suka minum di bilik guru, samaada membuat air panas sendiri di sekolah atau membawa bekal di rumah. biasanya Ku akan makan apa-apa sahaja ala kadar seaadar mengalas perut...


Tapi hari ini bila bila berada di kantin untuk seketika, Ku lihat berbagai kerenah anak murid Ku makan, ada yang makan berdiri, ada yang makan dengan tangan kiri dan macam-macam...lalu Ku terpanggil untuk menulis N3 berkaitan adab makan yang perlu kita amalkan...

Adab akan ni bagi kami dalam jemaah adalah lebih teliti , tetapi hari ini Ku nak menulis yang ringkas sahaja yang perlu di amalkan oleh kita sebagai orang Islam.... Ingatlah adab-adab dala kehidupan kita adalah sumber keberkatan hidup.

TENTANG ADAB MAKAN


1. Sumber Yang Halal - pastikan makanan itu dari sumber yang halal. Yakni sumber untuk mendapatkan rezeki itu hendaklah yang halal. Kalau curi duit kawan contohnya untuk beli makanan yang halal, hasilnya tidak halal juga...

2. Basuh Tangan Sebelum Makan - Maklumlah tangan kita akan kotor selepas melakukan sesuatu. Seeloknya basuhlah tangan sehingga pergelangan tangan , kerana ia ada fadhilatnya...

3. Berdoa - Mulakan dengan membaca doa, atau sekurang-kurangnya dengan membaca Bismillah. Doa makan adalah seperti berikut:

4. Makan Untuk Apa - niatkan makan supaya ada kekuatan untuk beribadah kepada Allah swt... bukan semata-mata hendak kenyang.

4. Makan dengan Tangan Kanan- Ketika makan, disunatkan makan dilakukan menggunakan tangan kanan. Kekanan dalam semua perkara merupakan amalan terpuji, bahkan ia merupakan amalan orang-orang yang soleh; bertaqwa kepada Allah SWT.

Maka hendaklah makan menggunakan tangan kanannya. Ini kerana, Syaitan makan dengan tangan kirinya dan minum dengan tangan kirinya ( maksud hadis)


5. Tidak makan atau minum dengan berdiri kerana ia menandakan kurang adab.

6. Nabi SAW mempunyai cara-caranya tersendiri ketika makan dan minum. Nabi SAW apabila makan, baginda pasti akan menggunakan tiga jarinya.

7. Tidak Mencela Makanan -Kadang-kadang, ketika kita makan, ada makanan yang kita tidak selera. Ataupun, mungkin faktor makanan tersebut tidak sedap dan sebagainya kita mencela atau mengatakan kurang sedap... elakkan.

8. Tidak Makan Terlalu Banyak - Makan yang terlalu banyak adalah punca penyakit dan nabi tidak suka makan terlalu banyak.
Maksudnya hadis :
“Orang kafir makan dengan tujuh perut, walhal orang mukmin itu makan dengan satu perut sahaja".

9. Cara Duduk Ketika Makan- Nabi SAW amat menjaga cara dan kaedah duduk. Nabi SAW tidak pernah makan dalam keadaan bersandarMAKAN BERJEMAAH

10. Makan Berkumpulan atau Berjemaah - Ia merupakan tuntutan kerana, berjemaah mewujudkan saling bantu membantu. Apabila wujud seorang yang susah, pasti dengan berjemaah, seorang kawan yang lain pasti akan membantu. Apabila keadaan ini berlaku, sebarang kesulitan dapat diselesaikan dengan baik.

11.Tidak Menggunakan Bekas dari Emas dan Perak -Bukan sekadar kurang adab, malahan merupakan satu dosa, apabila seseorang itu minum dan makan dengan menggunakan bekas daripada emas dan perak.

No comments:

Post a Comment