13 July 2011

SEMAK AMALAN - BERSIHKAN HATI






Semak lah amalan kita:
Orang yang beriman adalah orang yang bertakwa, setiap hari akan memperhati dan menyemak amalan yang diperbuat pada hari ini dan yang akan diperbuat pada hari esok.... sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa yang ada dalam diri kita.

Doa Rasulullah:
" Ya Allah , jadikanlah di dalam hatiku cahaya, di lidahku cahaya, di pendengaran ku cahaya, di penglihatan ku cahaya, di hadapan cahaya dan dari atas ku cahaya dan dari bawah ku. Ya Allahberilah kepada cahaya. ( H. R . Muslim )

Hadith :
" Ingin aku beritahu dalam diri ada sesuatu, jika baik, baiklah seluruhnya. Jika rosak, rosaklah seluruhnya. ITU ADALAH HATI.

Doa Ku hamba Mu yang lemah ini :
Ya Allah , Ya tuhan kami, wahai pemberi petunjuk orang-orang yang bingung, tunjukkan kepada kami jalan orang-orang yang jujur, jadikan kami hamba Mu yang soleh.

Ya Allah Ya Tuhan kami, pemberian termanis dalam hati kam adalah harapan kepada Mu, perkataan yang paling nikmat dalam lidah kami adalah memuji Mu, waktu yang paling kami cintai adalah saat berjumpa dengan Mu.

Ya Allah Ya Tuhan kami, jadikanlah lidah kami lidah yang sentiasa mengingati Mu, lidah yang sentiasa taat perintah Mu, hati kami yang sentiasa tenteram dengan mengingatiMu, dan badan kami yang sentiasa giat dalam taat kepada Mu.

Ya Allah Ya Tuhan kami, bukakan lah telinga kami yang tuli dari ayat-ayat Mu, hati yang lalai dari cahaya Mu, dan mata kami yang buta dari tanda-tanda kekuasaan Mu, keagungan rahmat Mu serta luasnya kemurahan Mu.

Ya Allah Ya Tuhan kami, sesungguhnya aku tidak pandai berdoa,aku bermohon kepada Mu Ya Allah, apa yang Nabi ku minta, maka itulah yang aku minta.........

No comments:

Post a Comment