27 June 2010

10 KEBIASAAN BURUK YANG MEROSAKKAN OTAK






Tidak sarapan pagi



Orang yang tidak sarapan pagi kandungan gula darahnya jadi rendah. Ini mengakibatkan kandungan nutrien ke otak yang menyebabkan kurangnya fungsi otak.


Terlalu banyak makan
Terlalu banyak makan mengakibatkan pengerasan saluran darah di otak, yang selanjutnya mengakibatkan menurunnya daya fikir.


Merokok
Merokok mengakibatkan otak mengecil dan ini boleh menyebabkan penyakit Alzheimer.


Mengambil gula yang berlebihan
Mengambil kandungan gula yang terlalu banyak menyebabkan menurunnya daya serap protien dan nutrien penting sehingga menyebabkan kita menderita kekurangan gizi makanan yang mengganggu pertumbuhan otak.


Pencemaran udara
Otak adalah pengguna oksigen terbesar di tubuh kita. Menghirup udara tercemar akan mengurangkan aliran oksigen ke otak, sehingga kerja otak kurang effisien.


Kurang tidur
Tidur memberi kesempatan otak kita untuk berehat. Kurang tidur secara terus menerus dalam waktu lama akan mempercepat kematian sel-sel otak.


Tidur menutup kepala
Tidur dengan kepala ditutup meningkatkan kandungan karbon dioksida dan mengurangkan kandungan oksigen dan ini akan membantu merosakkan otak.


Banyak berfikir waktu sakit
Bekerja keras atau belajar waktu sakit akan mengurangkan efektif otak dan juga merosakkan otak.


Tiada ransangan terhadap otak untuk berfikir.
Berfikir adalah cara terbaik melatih otak. Kalau otak dibiarkan tanpa rangsangan untuk berfikir lama kelamaan otak akan mengecil.


Jarang berbicara
Pembicaraan bermutu akan meningkatkan keberkesanan otak

No comments:

Post a Comment