24 March 2010

TENTANG MATEMATIK...

TAHUKAH ANDA!!!!
MATEMATIK ADALAH MATAPELAJARAN YANG MENYERONOKKAN....

1. 90% Pelajar Cemerlang Matematik mengatakan mereka mengulangkaji dengan membuat latih tubi Soalan-soalan Peperiksaan SEBENAR tahun-tahun lepas secara berulang-kali.

2. 90% pelajar gagal Matematik kerana tidak mengetahui format Soalan dengan baik.

3. Kebanyakan pelajar tidak tahu Soalan mana perlu didahulukan dan Soalan mana perlu dikemudiankan untuk dijawab.

4. Kebanyakan pelajar tidak mengetahui bahawa Soalan Peperiksaan sebenar hanya dipusing - pusing sedikit sahaja dari sebelumnya.

5. Kebanyakan pelajar tidak mengetahui Soalan Peperiksaan Percubaan Negeri,sbp dan lain2 adalah Soalan Ramalan dan Soalan latihan terbaik untuk dijadikan bahan latih tubi.





MENGAPA MURID-MURID FOBIA DENGAN MATEMATIK !!!!!

( Termasuk lah anak-anakku, anak didikku 6 Jaya, 5 Johan, 5 Juara )





1. Disebabkan tidak tahu kaedah penyelesaian yang terpantas dan masih menggunakan kaedah penyelesaian lama yang panjang dan merumitkan perkara-perkara yang mudah pun bagi mereka adalah sukar.Seterusnya melenyapkan minat terhadap subjek tersebut dan mereka melabelkan Matematik adalah sukar dan membosankan

2. Asas penguasaan Matematik adalah bermula dari perkara-perkara asas yang diajar di tahap Sekolah Rendah seperti X , +, ÷ , - tidak dapat dikuasai dengan baik.

3. Perkara yang sering menjadi masalah kepada pelajar kita ialah masalah dalam mendarab dan mereka akan menjadi lebih fobia apabila berdepan dengan angka yang besar.






No comments:

Post a Comment