07 December 2013

SAKINAH



Dari Hazrat Abu Hurairah r.a , Rasululah saw bersabda, TIDAKKAH BERKUMPUL ORANG DI SALAH SATU RUMAH-RUMAH ALLAH ( MASJID ) , MEMBACA ALQURAN DAN MEMBACA SEORANG DARIPADA MEREKA KEPADA YANG LAIN MELAINKAN DITURUNKAN 'SAKINAH' KE ATAS MEREKA , RAHMAT MELIPUTI MEREKA, PARA MALAIKAT MENGELILINGI MEREKA DAN ALLAH swt MENYEBUT-NYEBUT MEREKA DI KALANGAN MALAIKAT YANG BERADA DI SISINYA (Hadith Riwayat Muslim dan Abu Daud)

Inilah kelebihan-kelebihan istimewa tentang madrasah2 , rumah2 Allah dan tempat pengajian AlQuran.

Turunnya Sakinah telah disebutkan dalam banyak hadith. Terdapat berbagai pendapat di kalangan para ulamak tentang maksud  'Sakinah' .

Diriwayatkan HAZRAT  ALI mentafsirkan SAKINAH sebagai SEJENIS BAYU YANG ISTIMEWA. ALLAMAH SUDDI menyatakan  SAKINAH IALAH SEBUAH MANGKUK EMAS DI DALAM SYURGA.
SESETENGAH ULAMAK menyatakan SAKINAH ADALAH SATU RAHMAT ALLAH YANG SANGAT ISTIMEWA.
SEBAHAGIAN YANG LAIN PULA menyatakan bahawa SAKINAH ADALAH KETENANGAN JIWA.
IMAM TIBRI pula menyatakan SAKINAH ADALAH KETENTERAMAN HATI

Bagaimana kah kita berusaha untuk mendapat Sakinah dari Allah. Sakinah yang menghiasai Taman-taman Syurga.
lengkapkan diri, perbanyakan lah amalan untuk mendapat Sakinah Dari Allah

Hidup kita sebagai insan yg sifatnya kerdil dan lemah semestinya tidak mampu menongkah ribut ujian yg melanda.Kita hanya mampu pasrah segalanya,yg selaku hamba-hambaNya yg diciptakan oleh Allah.Dia yg Maha Berkuasa keatas Makhluk-MakhlukNya,segala yg dikehendaki pasti akn terjadi.Ujian hidup yg ditentukan menjadi tragedi.Hanya mampu tunduk dan patuh di atas takdir Tuhan yg sentiasa mengatasi tadbir insan.

Segala perancangan ditentukan oleh Dia Ar-Rahman.Secebis ‘Sakinah’ diperlukan buat ketenangan jiwa,penawar hati yg duka.Mengharap keredhaan hati di atas segala ketentuan.Demi meneruskan perjalanan menuju ketaatan atas nama kehambaan.


Namun ku sentiasa agar NURSHAKINAH  ku dan NURZAHIDA ku yang juga merupakan cahaya yang zuhud akan menjadi penyenang dan penenang kami sekeluarga ....2 orang jer anak dara.

No comments:

Post a Comment