08 April 2010

BUAH TIN

Kita biasa jumpa di Malaysia


Sebelum di buat halwa rasanya agak kelat

Buah tin yang sudah dikeringkan yang biasa di bawa pulang oleh jemaah haji
Allah s.a.w berfirman : " Demi buah Tin dan Buah Zaitun, demi Gunung Sinai dan negeri ( Mekah ) yang dijadikan aman....."

Surah At - Tin ayat 1

Antara khasiat dan manafaat Buah Tin adalah menyeimbangi tekanan darah, merendahkan tahap kolestrol, membantu mencapai berat badan yang seimbang dan ideal, membantu ,mengatasi angin ahmar, mencagah penyakit kencing manis, memerangi penyakit kanser, mencegah penaykit kencing manis,mencegah serangan ghout dan mencegah sembelit dan buasir.
Buah tin juga mengandung asam lemak yang sangat diperlukan oleh kesihatan tubuh.. Di antaranya omega3 dan omega-6. Buah tin juga rendah lemak, rendah sodium, rendah kalori, dan bebas kolesterol sehingga sesuai digunakan sebagai penawar.

Kandungan vitamin buah tin tidak kurang hebatnya dibandingkan dengan epal ataupun lemon, seperti vitamin A, C, Kalsium, Magnesium, hingga Potasium. Buah tin sangat baik untuk membunuh bakteria jahat.

Selain itu disebutkan oleh California Figs Nutritional Information, buah tin mengandung serat yang sangat tinggi. Setiap 100 gm buah tin kering mengandungi 12.2 gram serat.
Buah tin dapat mengatasi masalah pencernaan, membantu penurunan berat badan, membantu membersihkan racun di dalam tubuh, dan mencegah penyakit lain.
Buah ini juga lebih mirip sebagai makanan biasa kerana mengenyangkan seperti buah kurma.

Buah tin ini biasanya menjadi buah tangan dari mereka yang pulang dari menunaikan haji. Tapi yang sebenarnya tidak kurang peka, bahawa buah tin terdapat banyak di Malaysia dan kurang dikormesialkan.

No comments:

Post a Comment