26 April 2010

KETAGIHAN INTERNET !




" Satu rumah, satu komputer ". Begitulah konsep yang diuar-uarkan kerajaaan bagi memajukan setiap individu supaya berteknologi beberapa tahun lalu. Sebagai ibu bapa tentunya kita tidak mahu ketinggalan menikmati teknologi tersebut.

Maka, ramai di kalangan ibu bapa menggalakkan anak-anak seawal usia lima tahun belajar menggunakan internet.... Tambahan pula teknologi broadband ramai menggunakanya. Orang kata " boleh dapat line " di mana-mana. semuanya di hujung jari....

Namun kita perlu membuka mata, apakah teknologi tersebut dimanafaatkan sepenuhnya oleh anak-anak kita...? Atau menyebabkan anak-anak kita semakin tersasar dari tujuan asal iaitu memperkayakan diri dengan ilmu dan kematangan.

Berbalik dengan ketaguhan tadi yang bermaksud " keinginan kepada sesuautu yang tidak dapat di tahan" . Jika keinginan tersebut tidak tertunai maka akan membawa kepada hilang pertimbangan diri.

Cuba kita bayangkan kesan ketagihan dadah membawa padah, begitu juga dengan ketagihan komputer juga internet ini. Di antara kesan pengaruh komputer dan internet internet adalah seperti berikut :

HILANG FOKUS TERHADAP PELAJARAN:

Ramai anak remaja tercicir dalam pelajaran kerana tidak memberi tumpuan pada pelajaran. Mereka menganggap kerja sekolah dan belajar sesuatu yang membosankan. Mereka sanggup berjam-jam bermain game atau mengadap facebook daripada membuat ulangkaji.Mereka ini sebenarnya ketagih tanpa sedar. Perkara ini dapat dielak sekiranya ibu bapa mengawal mereka.

MENIRU TINDAK TANDUK KASAR ATAU GANAS :

Kebanyakan game yang dijual dalam bentuk cakera padat adalah ganas dan kejam. Sifat anak-anak pula mereka ini mudah dipengaruhi oleh sesuatu yang mencabar. justeru itu ketagihan kompuetr dan internet akan membawa kesan negatif kepada anak-anak. Kajian pakar psikologi mendapati pengaruh keganasan mudah di dapati dari TV, video, playstation dan internet.

ANAK-ANAK TERDEDAH KEPADA UNSUR-UNSUR NEGATIF DAN "HILANG MARUAH DIRI ".

Ramai anak remaja mempunyai kenalan menerusi internet. Kejadian terburuk terkini di mana-mana gambar anak-anak Melayu terpampang dalam keadaan bogel atau terlibat dengan permainan lucah. Ada juga yang terpedaya dengan janji temu dengan kenalan yang yang tidak dikenali. Ada antaranya mengikut teman lelaki dan yang lebih dasyat sanggup menyerahkan maruah diri kepada lelaki yang tidak dikenali.

No comments:

Post a Comment