02 April 2010

TANAMAN PADI DI KESANG TASIK MUAR


Hari ini mengambil anak di Muar di SMALQ. Sekolah di sebenarnya terletak di kawasan sawah padi... Sepanjang 3 tahun berulang alik ke sana, sebenarnya ada beberapa cara penanaman yang ku lihat.


Pada tahun 2008 petani di sini menggunakan kaedah tabur. Pada tahun lepas pula yang ku nampak mereka menggunakan kaedah tradisional, iaitu kuku kambing....dan dari pengamatanku kaedah yang ku nampak hari ini sangat cantik kerana pokok2 nya tersusun rapi.

Dan hari ini, dengan izin Allah, ku dan family dapat berjumpa mesin yang ku kira kaedah baru pula... sangat unik rasanya. Mereka menggunakan mesin yang berbentuk seperti bot. Ku pun tak tau macam mana nak menceritakan kerana waktu ku sampai pekerja sudah tidak menjalankan kerja kerana cuaca yang renyai-renyai.





Yang depan bergulung tu anak-anak benih...nampak seperti bergulung dalam karpet, tapi sebenarnya yang putih bergulung tu adalah akar anak benih tersebut.


Bila tengok kaedah tadi, macam nak bawa semua anak2 ( tak turut serta tadi kerana bersekolah agama ) dan anak murid melihat bagaimana kaedah penanaman padi di Malaysia.


Nostalgia: Sungguh memang nostalgia .... kerana aruah nenda ku, memang mempunyai beberapa bidang sawah dulu di kawasan Pt Yusof. Ya Allah, memang tak dapat lupakan kerana sewaktu ku berumur 6 dan 7 tahun sudah pandai menanam padi dengan cara " Kuku Kambing". Huh... zaman tu pergi ke Parit Usof naik basikal dari Separap ,Subhanallah.....
mujahadahnya zaman tu....Ingat pondok sawah, ingat pokok cermai dan pokok asam jawa....





Kenangan itu memang tak dapat digambarkan pada anak2.... dan mereka tidak akan dapat merasainya, kerana sawah tu telah "ditukar milik ", oleh orang yang memajak tanah tersebut.... ( panjang ceritanya )

No comments:

Post a Comment