15 April 2010

ILMU LEBIH BAIK DARI HARTA...


* Ilmu diwariskan oleh para Nabi dan harta diwariskan oleh Qarun dan Firaun.


* ilmu akan bertambah apabila digunakan, manakala harta kekayaan akan makin berkurangan apabila dibelanjakan, kecuali harta yang dimanafaatkan pada jalan Allah.



* Ilmu akan melindungi pemiliknya manakala harta perlukan perlindungan pemiliknya.



* Ilmu dan harta dimiliki oleh orang yang beriman dan orang yang tidak beriman, manakala ilmu yang membawa kenal dan takut hanya Allah dimiliki oleh orang yang beriman.


* Ilmu dan amal akan membantu pemiliknya meniti Titian Sirat


* Manusia sentiasa memerlukan alim ulamak yang boleh menunjukkan jalan yang lurus, manakala orang kaya tidak selalunya diperlukan oleh masyarakat.


* Ilmu yang dimanafaatkan ( amal jariah ) dapat menemani hingga ke liang lahad, harta pula akan segera berpisah dari si empunya setelah roh terpisah dari badan.


* Dari Abu Umamah (r.anhu) meriwayatkan bahawa baginda rasulullah saw bersabda: " Barangsiapa pergi ke masjid untuk mempelajari ilmu dan kebaikan atau mengajarkan orang lain akan mendapat ganjaran Haji yang sempurna. ( Hadith riwayat Tabarani )



* Dari Abu Darda' ( r .anhu) meriwayatkan" aku mendengar Rasulullah saw bersabda: " Barangsiapa melangkahkan kakinya ke suatu perjalanan untuk menntutu ilmu, Allah sbt akan menunjukkan baginya satu jalan dari jalan-jalan menuju ke Syurga. Para malaikat akan membentangkan sayap2nya kerana suka ke atas seseorang yang menuntut ilmu.
".

No comments:

Post a Comment